Det er lett å snakke om at man jobber med bærekraft, noe annet er å vise den fulle og hele sannheten. For at man skal utgjøre en skikkelig forskjell for klima, miljø og mennesker kreves det en tydelig plan, konkrete handlinger og….full åpenhet! Vi stepper nå opp ambisjonene og åpner døren på vidt gap for å vise dere nøyaktig hvordan det egentlig står til med bærekraftsarbeidet vårt og hvor det er rom for forbedring – og dette takket være en gruppe mystiske, engasjerte hotellgjester.

Ikke for å skryte (eller jo, litt), men vi har alltid gjort mer enn det som forventes av oss, både for våre gjester, medarbeidere, samfunnet og miljøet. Når man driver over 230 hotell skulle det i grunnen bare mangle at man tar sin del av samfunnsansvaret, bretter opp ermene og sørger for å ta best mulig vare på miljøet og menneskene vi har på vår eneste levbare planet (hva som skjer med Mars, eller andre uoppdagede planeter, får heller tiden vise) – mens vi samtidig tar vare på lønnsomheten vår.


rooftop-garden-clarion-hotel-the-hub_16_9I tillegg til å ha en egen åker på taket hvor egne råvarer dyrkes, skal Clarion Hotel® The Hub i Oslo også få 250 m2 solceller installert. Dette vil gi en CO2-reduksjon på omkring 11 100 kg per år – noe som kan sammenlignes med nesten fire runder rundt jorden i en personbil.


Vi mener likevel at vi – i mange år – har satt inn støtet for å gjøre det lille ekstra, som for eksempel å installere solceller på flere av hotellene, redusere vannforbruk ved hjelp av sensorstyrte blandebatterier, kutte alle unødvendige plastprodukter, bruke færre farlige kjemikalier, drive etisk handel samt jobbe med tiltak for å redusere matsvinn. Bare for å nevne noe. Og jo – hotellene våre er forresten også miljøsertifiserte etter den internasjonale standarden ISO 14001. Men det visste du kanskje?


WeCare - comfort hotel solna roof_16_9Comfort Hotel® Solna i Sverige er et av hotellene som drives av solceller på taket. Foto: Maverix Media


Hørt det før, si?


“Jada, jada, bla bla bla, dette har jeg hørt før”, tenker du kanskje. Ja, vi vet – det er flotte ord, men hvem som helst kan jo si at man jobber med bærekraft. Hvor finnes egentlig de konkrete bevisene for at jobben vi gjør funker og utgjør en forskjell? Ja, hvordan kan dere der ute vite at vi holder ord?
Dette var spørsmål som en gruppe med gjester brukt som “koronatiltak-spanere” – og som går under navnet “The Chosen” – fikk oss til å tenke over, og som til slutt førte til at vi nå introduserer vår egen bærekraftsvurdering, Sustainability rating - en rating hvor vi med et kritisk blikk gransker vårt eget bærekraftsarbeid og lar dere få være publikum på første rad.



"Denne ratingen skal måle hvor godt hotellene jobber med å forbedre forbruk av energi, vann, avfall, matavfall, kjemikalier og vasking av tekstiler."



Vi åpner altså alle dører og blottstiller oss fra topp til tå, for bare slik kan vi bli enda bedre! (Vi kommer forøvrig tilbake til disse “spanerne” lengre ned i artikkelen, om du er nysgjerrig). Hva er så greia med denne ratingen?


– Denne ratingen skal måle hvor godt hotellene jobber med å forbedre forbruk av energi, vann, avfall, matavfall, kjemikalier og vasking av tekstiler. Dette er de områdene med størst klimapåvirkning i en hotellvirksomhet. Ratingen presenteres i en 10-graders skala på nettsiden vår, og den måles individuelt på hvert hotell, basert på hotellenes ulike forutsetninger, sier Harald Bjugstad-Holm, bærekraftsdirektør i Strawberry.


WeCare - Harald Bjugstad-Holm on bus_16_9Bærekraftsdirektør i Strawberry, Harald Bjugstad-Holm.


Ingen er helt ærlige


Jaha, en egen intern bærekraftsvurdering… er det vanlig å granske seg selv og samtidig forvente at folk skal stole på resultatene da? Vel, vi skjønner at det kanskje lurer en liten skeptiker i magen din. Men uansett hvordan du ser på en slik intern vurdering, er i alle fall én ting sikkert: Dette er et verktøy vi kan bruke for å få konkrete svar på hvordan hvert enkelt hotell kan forbedre seg – og vi vil alltid forbedre oss!


– Vi vil finne ut om hotellene når bærekraftsmålene sine, og med denne ratingen vil vi få svar på det. Vi ser andre bærekraftsvurderinger som blir publisert i hotellindustrien for tiden, men ingen av disse er helt ærlige på hvordan de faktisk jobber med forbedring. Med tanke på at vi har all informasjonen tilgjengelig internt, ønsker vi å være hundre prosent transparente med gjestene våre når det gjelder resultatene og hvordan vi jobber med forbedring. På denne måten kan gjester ta informerte bærekraftige valg og samtidig kreve mer av oss, slik at vi hele tiden kan bli enda bedre i bærekraftsarbeidet vårt, sier Bjugstad-Holm.


Harald Bjugstad-Holm on VK_16_9Harald Bjugstad-Holm


Hårete mål, eller?


Målene våre er blant annet å bli klimanøytrale i vår egen virksomhet innen 2030, halvere utslippene i vår egen leveransekjede samt redusere matsvinnet med 50 % innen 2026. Hårete, men oppnåelige mål der altså! Når alt dette er sagt (ja, PUH, si!), skal det sies at det har vært litt av en reise som førte til fødselen av vår egen interne, kritiske bærekraftsvurdering. Det hele startet med… korona!


WeCare - food sandwitches_16_9Vi har mål om å redusere matsvinnet på hotellene med 50 % innen 2026. Foto: GooDween123.


Kort fortalt engasjerte vi en gruppe mennesker fra nær og fjern – gamle som unge, høye som lave… ja, du skjønner tegninga; masse forskjellige mennesketyper. Vi kalte dem “The Chosen”, og disse skulle jobbe undercover for oss (oooooh!) ved å reise rundt på hotellene og sjekke om alle koronarestriksjoner ble fulgt.



"Jeg synes det var en fin kombinasjon å kunne kose meg på forskjellige hotell og samtidig bidra til å gjøre hotellene bedre og tryggere."



31-åringen, Almudena Vargas, som til vanlig jobber på logistikk-avdelingen på Deichman Bibliotek i Bjørvika, ble plukket ut til å bli en del av gruppen på over 100 mennesker, etter at hun så utlysningen via en artikkel på hjemmesiden vår.


– Jeg skulle egentlig på en lang sommerferie i Spania, der jeg er fra, men med tanke på de strenge grensereglene, valgte jeg å dra på en to måneders Norgesferie i stedet. Det var nok nettopp derfor jeg ble plukket ut som “spaner”. Dere ønsket jo reiseglade folk, og vi skulle jo gjøre denne jobben mens vi var på private reiser. Jeg synes det var en fin kombinasjon å kunne kose meg på forskjellige hotell og samtidig bidra til å gjøre hotellene bedre og tryggere i koronatiden, sier Vargas.


WeCare - Almudena Vargas portrait_16_9Almudena Vargas (31), er en del av en større gruppe som reiser rundt på hotellene våre for å “spane” på hvordan vi jobber og for å se hva som kan forbedres.


Holder ikke med flotte, fluffy, har-hørt-det-før-ord


Gruppen fikk etter hvert sin egen Facebook-gruppe hvor de utvekslet erfaringer og delte tanker om hotelldriften – og ikke bare om koronarestriksjoner. Vi i Strawberry så at engasjementet til gruppen kunne brukes til noe mer etter “korona’n”, og de fleste var også interessert i å fortsette. Ja, for å skape best mulige gjesteopplevelser, er det jaggu ikke dumt å ha “vanlige” mennesker på innsiden.


Men den ivrige gruppen var opptatt av mer enn det. De var nemlig opptatt av bærekraft og hvordan vi som hotellselskap jobbet med dette. Men… de fant jo ikke noe konkret informasjon noe sted? Forutenom flotte, fluffy, har-hørt-det-før-ord da, selvsagt.


– Det begynte med noen kommentarer fra folk i Facebook-gruppen om hvordan hotellene ble drevet, for eksempel oppdaget vi at det ble solgt en importert limonade i glassflaske, transportert fra Italia, som ikke kunne pantes, som var svindyr og som på toppen av det hele smakte vondt. Dette fremsto verken nødvendig, lønnsomt og ja…heller ikke bærekraftig, sier Vargas engasjert.


WeCare - Almudena Vargas talking_16_9Almudena Vargas har mye på hjertet når det gjelder bærekraft og hotelldrift. Til vanlig jobber hun med logistikk på Deichman Bibliotek i Oslo.


Dette fikk gruppen til å reflektere over hvorfor man ikke kunne finne noen konkret informasjon om hva hotellene faktisk gjør for å redusere matsvinn, klimapåvirkning og alt som hører med under ordet bærekraftig drift. De uttrykte et ønske om mer transparens, og selvfølgelig tar vi sånt på alvor. Vi er absolutt ikke ute etter å leke gjemsel med gjestene våre.


– Dere i Strawberry tok oss på alvor, og presenterte etter en stund et forslag om en bærekraft-rating for oss, og lurte på hva vi mente burde være med i en slik rating, hvordan den burde utformes og så videre. Vi, som den “vanlige mannen i gata” hadde jo gode forutsetninger for å gi innspill til hvordan en rating burde vises for alle der ute som ikke er bærekraft-eksperter, sier Vargas.


WeCare - coffe beans_16_9Vi har allerede utarbeidet etiske retningslinjer for våre leverandører og alle deres leverandørledd for å sikre at produksjonen av de varene og tjenestene vi bruker foregår i respekt for mennesker og miljø.


Informasjon er kunnskap


Og slik ble altså vår Sustainability Rating født! Vi er stolte og glade over å endelig komme ut fra hulen vår og vise dere hvordan vi jobber med bærekraft, og samtidig vise hvordan vi jobber for å bli bedre. Men har Vargas tro på en slik intern rating, og tror hun andre har tro på den?


– Det er nok en del som vil være skeptiske til en slik rating, med tanke på at den kun er intern. Når det er sagt, tenker jeg at denne skepsisen kanskje vil reduseres når man etter hvert innser at dette faktisk er et nyttig verktøy som gir konkrete opplysninger man ikke nødvendigvis får fra andre bransjer – opplysninger som bidrar til at man som gjest kan ta bedre, og riktige, valg. Folk blir jo stadig mer opptatt av klima og miljø, og en slik intern vurdering kan gjøre at dere blir en pådriver og et forbilde for andre aktører som ikke er like transparente. Informasjon er kunnskap, og det er viktig at alle i hotellbransjen er rustet for forventningene samfunnet har til slik drift i fremtiden, sier Vargas.


WeCare - Almudena Vargas in stairs_16_9– Folk blir jo stadig mer opptatt av klima og miljø, og en slik intern vurdering kan gjøre at dere blir en pådriver og et forbilde for andre aktører som ikke er like transparente, sier Almudena Vargas.


Hotellene må overgå forventningene


Okey, så vi har en bærekraft-rating. Men hvordan vurderes egentlig hva som er full score i denne ratingen?


– For å få en toppscore må hotellet virkelig overgå forventningene og levere tipp topp resultater på alle områder. Høy score betyr ikke at hotellet har lavest miljøbelastning, men at de har oppnådd store forbedringer. Med denne vurderingen får hvert hotell et godt grunnlag til å se hvor de må gjøre forbedringer, avslutter Bjugstad-Holm.


Vi ser selvfølgelig også viktigheten av å involvere gjester i vår daglige hotelldrift, og alle hotellgjester kan allerede i dag gi feedback og forbedringsforslag i forbindelse med sine hotellbesøk. I tillegg er planen å inkludere det menneskelige aspektet i ratingen på sikt, som mangfold, velferd og lokalt samfunnsansvar. Vi bryr oss jo tross alt både om planeten og om menneskene på den!


WeCare - people_16_9I dag måler vi vår fremgang fra tre ulike punkter: People, Planet og Profit. Så kan du sove godt hos oss med god samvittighet.


Dette er Sustainability Rating:



  • Intern vurdering som gjenspeiler hvordan hotellene presterer på ulike bærekraftsområder.

  • Hvert hotell lager en prognose for forventet forbruk, basert på estimert belegg.

  • Det faktiske forbruket hentes daglig fra leverandører, for eksempel strømleverandør og vaskeri, og registreres i et sentralt system som genererer en karakter per hotell.

  • Rangeringen presenteres i en 10-graders skala og er et gjennomsnitt av de siste 7 dagene

  • Resultatet måles basert på antall gjester per natt, for å få en så enhetlig skala som mulig som er sammenlignbar for alle hotell.

  • Vurderingen er basert på hvordan hotellene over tid presterer på sine mål om å redusere klimabelastningen innen områdene energi, vann, avfall, matavfall, kjemikalier, tekstilvask og klimautslipp.

  • Systemet er transparent internt og hotellene som har litt å gå på i sin bærekraftsreise, kan lære av hoteller som presterer bedre.




Her kan du lese mer om vår Sustainability Rating og vårt bærekraftsarbeid.