Gå til innhold
Nære hjertet

Checkin' In: Catarina Molen-Runnäs - dama med hjelmen og skinnbuksene

Hvordan bestemmer man hva et hotell skal hete? Hvordan finner man ut om et nytt hotellprosjekt skal bli et Comfort Hotel®, Quality Hotel™ eller Clarion Hotel®? Og har det noen gang gått skikkelig dårlig med et hotellprosjekt? Det får du vite av Chief Property Officer, Catarina Molén-Runnäs.

Portrait of Catarina Molén-Runnäs

I Checkin' In møter vi gjester, ansatte, ledere og andre personligheter i Nordic Choice Hotels sin verden. Denne gangen møter vi Catarina Molén-Runnäs, CEO i Nordic Property Management & Chief Property Officer i Nordic Choice Hotels.

Catarina har ansvar for Nordic Property Management, selskapet innen Nordic Choice Hotels som blant annet bygger og innreder våre hotell. Etter sivilingeniørstudiet gikk hun fra å jobbe med tunge anlegg som broer, tunneler og veier, til å jobbe med tekstil og hotell, som hun selv sier. Hverdagen er ikke så glamorøs som folk tror:

– Jeg går mer i hjelm og skinnbukser enn dress og hæler, sier Catarina. Skinnbukser er veldig lett å tørke av, sier hun og ler.

Hvordan starter et hotellprosjekt?

– Det finnes flere ulike måter å starte et hotellprosjekt på. Det kan være byutvikling i et område der man tenker at et hotell kan passe inn, eller at man har en tomt der man begynner å bygge hotellet fra grunnen av. Det vanligste er at en byggeier har et bygg som tidligere har vært et kontor, posthus, bank eller lignende og som kanskje ikke fyller sitt opprinnelige formål, men som kan bli et fantastisk hotell.

Spahotellet Yasuragi var opprinnelig en kurs- og konferansegård tegnet av en japansk arkitekt, og det var det som gav ideen til det japanske konseptet.

Hvor lang tid tar det før et hotellprosjekt faktisk blir til et hotell?

– Det er en lang prosess. Fra vi får en idé om et hotell til at dørene åpner kan det ta opptil 4-5 år. Ting tar tid. Det er mange lover og regler som skal tas hensyn til, forhandlinger og avtaler som skal plass før hotellet i det hele tatt bygges. Folk flest begynner å tenke på hotellet siste året før åpning. Det er da hotellet begynner å ta ordentlig form utad, hotellrommene selges og ansatte rekrutteres, og det er da det blir interessant å snakke om hotellet i media, spesielt i ukene rett før åpning.

Før hotellet åpner dørene for gjester og lokale er det tusenvis av spørsmål som skal besvares og hotellet skal få et konsept. Er det business-reisende eller fritidsgjester som er i fokus? Hvordan skal hotellet bidra i sitt nærmiljø? Og skal det være et luksushotell, spahotell eller et budsjetthotell?

Hvordan bestemmer dere om et hotell skal bli et Comfort Hotel®, Quality Hotel™ eller Clarion Hotel®?

– Hotellkjede bestemmes egentlig ganske raskt. Vi ser på markedet og destinasjonen hotellet er i, hvilke gjester vi tenker skal bo på hotellet, hva som befinner seg i området rundt, og så må vi se på andre hotell vi har på den destinasjonen. Trenger vi et budsjett-hotell eller et upscale-hotell i denne byen? Vi ser også på de fysiske forutsetningene til bygget. Om det er plass til mindre og praktiske hotellrom med færre fellesarealer og at bygget ligger sentralt, er det en selvfølge at hotellet blir et Comfort eller Comfort Xpress Hotel.

Hvordan velger dere hotellnavn?

Det velger vi ut fra beliggenhet og destinasjon, men de kan også komme fra en konkurranse, som vi for eksempel gjorde med Quality Hotel™ The Weaver i Göteborg. Iblant er navnene ganske selvsagte, som for eksempel Amerikalinjen som har rik historie i bygget, eller hotellet Sommerro som ligger i Sommerrogata i Oslo. Flyplass-hotellene har flyplass-navnet i sitt navn. Ganske logisk egentlig.

Facade of Amerikalinjen hotel)Det lekre boutiquehotellet Amerikalinjen åpnet 15. mars 2019 midt på Jernbanetorget i Oslo.

Hvordan velger man interiørstil når hotellet skal stå i mange år?

– Hotellkjedene har hvert sitt konsept og sin look and feel som gir visse føringer. Det gjelder å ha en tidløs base og så tilføre tilbehør. Det er litt som å bygge opp en klesgarderobe. Du har basisplagg med det blå og sorte, kanskje en dress eller to, også legger du til trendy tilbehør. Også handler det litt om kunnskap. Vi har jo hotell som har stått en del år og som har blitt renovert, så vi vet hvilke materialer som er slitesterke.

Så, hvor mye får egentlig Petter A. Stordalen bestemme?

– Petter er så klart veldig engasjert i hotellprosjektene, det er jo tross alt hans selskap! Han kommer med mange gode ideer og anbefalinger, og utfordrer oss til å tenke nytt og kreativt. Men både Petter og Torgeir (CEO i Nordic Choice Hotels red.amn) har for det første ikke tid til å pirke på alt, og de vet at de ikke kan være med å bestemme hver minste detalj, så de er flinke til å delegere oppgaver.

Der Petter har sluppet seg helt løs er på TAK i Stockholm. Vi kalte han for prosjektlederen der borte fordi han hadde så mange ideer og forslag å komme med. Du kan gå gjennom alle hotellprosjekt og finne noe han har vært ekstra engasjert i. Resepsjonen på Clarion Hotel© Post i Göteborg for eksempel, var hans idé. Og den fantastiske statuen av Jaume Plensa i trappen på At Six hadde ikke vært der hadde det ikke vært for Petter.

Reception at Clarion Hotel PostDen fine resepsjonen på på Clarion Hotel Post er laget av Orrefors-krystaller.

Hva er det beste med jobben din?

– Det er nok menneskene. Jeg treffer så utrolig mange mennesker i jobben min, alt fra snekkere, til kokker og hotelldirektører. Og det absolutt gøyeste er å jobbe sammen med kollegaene mine og jobbe med et hotellprosjekt fra idé til ferdigstillelse, med et fantastisk og unikt hotell som sluttresultat.

Når har det gått skikkelig galt med et hotellprosjekt?

– Nå må jeg nesten tenke litt på hva jeg skal si, sier Catarina og smiler lurt. I nesten alle hotellprosjekt har vi kommet over utfordringer. På Amerikalinjen, for eksempel, hadde vi to oversvømmelser på grunn av rørene ute i gata. Vi ble jo litt overrasket når vi kom inn og så at vannet sprutet opp. Vi sto med vann opp til lårene 4-5 måneder før åpning, og det var jo ikke helt det jeg hadde sett for meg.

Hvilket hotellprosjekt har vært din favoritt?

– Nei, nei, nei - ikke spør meg om det, sier Catarina forskrekket mens hun ler. Det er som å spørre meg om jeg har et favorittbarn!

Noen prosjekter er mer utfordrende enn andre, men jeg liker ikke dem noe mindre av den grunn. Det er det samme med barn, de minnene du husker best er kanskje når man mestret noe eller løste noe sammen. Så i ettertid tenker jeg at de hotellprosjektene som har vært mest utfordrende eller vanskelige er de som har vært mest morsomme.

Er det et bygg i Norden du gjerne skulle sett var et hotell?

– Ja, flere faktisk. Stockholm slott hadde vært hyggelig, men det hadde nok blitt ineffektive hotellrom. Ellers så har vi Sentralposthuset i Stockholm som kunne blitt et fint hotell. Går jeg rundt i byen og ser et bygg som kunne passet som hotell, hender det at jeg kontakter byggeieren og spør. Spesielt når det er eldre bygg som står og forfaller litt. Da kan vi jo heller forvandle dem til flotte hotell!


Vi får se om det noen gang blir et kongelig hotell i Stockholm i fremtiden, eller nytt liv i Sentralposthuset. Inntil da kan du sjekke ut alle våre unike hotell i Norden & Baltikum her..

Sjekk ut noen av våre nye hotell som bygges i Norden:


Flere intervju:

  • Kundeservice får ca. 850 000 henvendelser på ett år. Hva er de rareste spørsmålene de har fått? Les intervjuet med leder Helena Hultman.
  • Christian Lundén og hans team, Future Business, jobber med fremtidens hotellopplevelse, og har lansert flere prosjekt som først i verden. Les intervjuet her.
Catarina Molen-Runnäs portrait photo

6 kjappe med Catarina Molén-Runnäs

Favoritthotell? Vanskelig å velge! Jeg vil ikke velge et av våre hotell, for da begynner jeg å tenke på ting som burde renoveres. Så jeg velger Hoxton Holborn i London.

Hva er det beste med å bo på hotell? Å sove i en deilig hotellseng med svale og rene laken.

Hva er det verste med å bo på hotell? Det skjer ikke så ofte da, men når man får et rom noen har røyket i.

Hvis du kunne velge - hvem hadde du spist hotellfrokost med? Ian Shrager (Anerkjent hotelier og grunnleggeren av Studio54, red.amn.)

Hva spiser du alltid på hotellfrokosten? Yoghurt med bær og frokostblanding

Har du noen rare reisevaner på reise? Jeg tar alltid med treningstøy i håp om at jeg skal få trent. Kommer som oftest hjem med rent tøy...