Go to main content
Skjul

Dette nettstedet er designet for nyere og mer moderne nettlesere. For best mulig opplevelse, oppgrader nettleseren din til siste versjon.

Oppgrader til neste versjon Ikke vis denne meldingen igjen

Nordic Choice Club

Ny stil bærer frukter

Petter A. Stordalen om hvordan Nordic Choice Hotels omfavner en fremtid som kommer stadig fortere.

Petter Stordalen

Mange organisasjoner frykter forandring. De synes det er smertefullt. Vi er ikke slik. Det viktigste Nordic Choice Hotels har gjort de siste 10 årene, er å se og forstå kunden. Ikke bare hvor kunden er nå, men hvor kunden kommer til å være om fem år. Petter A. Stordalen er i sitt element. Han liker både forandringer og det å snakke om forandringer.

– Vi er til stede for gjesten. Gjesten er ikke tilstede for oss. Når gjesten endrer seg, må vi endre oss med gjesten. Valget er enkelt: Fornyelse eller forvitring. Hvis du sier at «det vi har nå er bra nok», vil du forvitre. Dette gjelder alle bransjer. Lokalisering, teknologisk utvikling og kravene fra kunden medfører at vi er på en reise i kontinuerlig endring. Og endringene skjer stadig raskere. På hvilket område har forandringene skjedd raskest?

– For 10 år siden skjønte vi at kravene kunden stilte til konferansehotell, var i endring. Dette gjaldt både hvor hotellene skal ligge og hva de må tilby. Tiden med bulgarske danseband, koldtbord og DJer som spiller Boney M, er over. Vi registrerte de samme trendene både i Norge og Sverige. Det var fortsatt en del kunder som var villige til å reise i tre-fire timer for å gå på konferanse. Men flere og flere sa nei. Byene tok tilbake kraften sin. Så når vi nå åpner store konferansehoteller i Stockholm, på Arlanda, i Malmö, i Gøteborg – så er det på grunn av kravene fra gjestene. Vi har aldri hatt flere prosjekter på gang enn vi har akkurat nå. Og den teknologiske utviklingen, hvilke praktiske endringer har den medført?

– I gamle dager tok gjesten opp telefonen, ringte til hotellet og bestilte et rom. I dag tar gjesten opp telefonen og sjekker på TripAdvisor. I dag er det ikke mulig å skjule hotellets eventuelle svakheter. Det er ikke lenger et statlig organ som kan bestemme hvorvidt et hotell er trestjerners eller firestjerners: Du blir løpende vurdert hver dag, av gjestene selv. Nordic Choice er synlig tilstede i sosiale medier?

– Jeg hadde en gjest på Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo som twitret at han manglet håndkle. Jeg sendte den videre til hotellsjefen, som selv gikk opp på rommet med fire stykk. Det tok meg ti sekunder, og gjesten opplever det som helt fantastisk. De sosiale mediene er en utrolig arena for «feedback». En konstant strøm av tilbakemeldinger på hva vi gjør riktig og hva vi gjør galt. Vi skal ikke frykte de sosiale mediene. Vi skal omfavne dem. Mulighetene er enorme. Og vi skal være like gode til å svare på det negative, som det positive. Det negative kan faktisk være å foretrekke – det gjør at vi blir bedre. Gi oss enda et eksempel på hvordan det å drive i hotellnæringen i dag, er annerledes enn for 10 år siden.

– Det er et helt annet fokus på at selskaper og produkter må være bærekraftige. Med det mener jeg både miljømessig og samfunnsmessig bærekraftig. Det betyr at vi er ansvarlige for noe mer enn å bare tjene penger. Vi ønsker å være i stand til å svare når de ansatte lurer på hvor klærne deres er sydd. Vi ønsker å være i stand til å svare når gjesten spør hvor maten han eller hun spiser, kommer fra. Vi skal vite dette. Vi skal vite hvor produktene er produsert, hvorvidt laksen vi serverer er bærekraftig. Vi serverer ikke foie gras. Vi unngår produkter med palmeolje. Vi er ansvarlige for nærmiljøet hotellet befinner seg i, og vi er ansvarlige for det store samfunnet rundt. Vi har mye mer å gjøre – men vi gjør en god del allerede.

Artkkelen er publisert i Nights 01, 2013, Nordic Choice Clubs medlemsmagasin

1.913.149.030 27