«Du skal ikke bry deg om hva andre mener om deg», er det noe som heter. Vi kunne ikke vært mer uenige.

Samfunnet vi lever i er et spindelvev av teknologi. Trådene snor oss sammen på de merkeligste måter. Vi møtes uten å møtes, snakkes uten å snakke, og berører uten å ta. Folk er nærmere enn noen gang, selv om de fysisk befinner seg på andre siden av jorda.

Teknologien gjør også at vi er omgitt av folks meninger, og det går knapt en dag uten at vi leser eller hører om andres opplevelser av produkter eller tjenester. Enten det er en frisør med hårtuppkompetanse, en kafé med tørt brød eller et hotell med det lille ekstra. Folk mener.

Som forbruker har du aldri stått sterkere. Og som alle vet: Du spør ikke en kelner om å anbefale en god restaurant hvis du ønsker et objektivt svar. Du spør naboen, en venn, et familiemedlem, en kollega – eller finner svarene du søker på internett.

Ifølge Econsultancy, sjekker 61 prosent av oss andres brukeropplevelser før vi bestiller eller kjøper noe på nett.

Det er derfor vi smiler fra øre til øre nå. «Folket har talt.» Dere har ment noe om oss. Og det er når folket mener noe – kommer med ris og ros og stjerner og tanker – at vi havner i toppsjiktet. Det har vi gjort denne gangen også.

Hvert år har verdens største reisenettsted, TripAdvisor, en kåring over årets destinasjoner, restauranter, museum, strender, øyer, landemerker og hoteller. Det som er spennende med denne kåringen er juryen. Den består nemlig av 250 millioner anmeldelser og synspunkter fra 60 millioner medlemmer. Disse dekker mer enn 4,9 millioner overnattingssteder, restauranter og attraksjoner. Anmeldelser og synspunkter fra folk. Ekte folk.

Det var i denne kåringen dere mente noe om oss. Dette resulterte blant annet i 25 «Travellers Choice awards», 17 «Top hotel awards», 15 «Best service awards» og seks «Best bargain awards».

> Se den komplette listen over vinnerne

Derfor er vi ikke redde for å skryte akkurat nå. Vi er så stolte – og det skal virkelig ikke stå på komplimentene. Dere har sagt mye fint. Vi har fått høre at vi er moderne, ryddige, serviceinnstilte, innovative, at noen kunne tenke seg å flytte inn på et av hotellrommene våre, og noen mener til og med at vi «oser av sex appeal».

Vi rødmer. Men fargen i ansiktet gjør oss varme og gode om hjertet.

«This hotel oozes sex appeal, with a location on the water at the far end of Aker Brygge. It’s a brilliant place to take your spouse.»

– Brukeranmeldelse av hotellet “The Thief”

Deres fine ord, anmeldelser og stjerner ga blant annet Oslo-hotellet, The Thief, en pallplassering da TripAdvisor kåret de beste hotellene i Norge i 2016.

Som du skjønner er dette stor stas. Særlig når det er folket som har talt. Tusen takk for at du mener noe om oss. Fortsett med det – også når det er noe å vi bør endre på. Det er ærlige tilbakemeldinger som gjør oss som jobber med hotell bedre – dag for dag, i hver hotellobby, i hver resepsjon, i hver restaurant og på hvert hotellrom.