Hva er det fineste en gjest har gjort for Stian A. Gregersen, resepsjonist på Comfort Hotel® Bergen? Hva innebærer egentlig en vanlig dag på jobben? Og hva er trikset du må kunne for å få oppgradering? Bli med bak resepsjonsdisken og finn det ut.

Stian Gregersen, receptionist at Comfort Hotel Bergen
I Checkin' In møter vi gjester, ansatte, ledere og andre personligheter i Strawberry sin verden. Denne måneden møter vi Stian A. Gregersen, Barceptionist på Comfort Hotel® Bergen.

Hvordan er en vanlig dag på jobb?

– Som Barceptionist (bartender + resepsjonist) består en vanlig dag av å svare på mail og telefoner, men det viktigste, og beste, er å møte gjestene våre og hjelpe dem med det de trenger. Og hvilken rolle har man ikke? Guide, bartender, helsesøster, lærer, renholder, tolk. You name it. Det er alltid nye utfordringer som man bare må ta på strak arm.

Hva er det beste med jobben din?

– Folk. Både gjester og medarbeidere. Uten de er jeg ingenting.

... Og det verste?

– Tappekranen i baren… Den skummer noe voldsomt av og til.

Hva gjør du foruten om å sjekke gjester inn og ut?

– Å sjekke noen inn og ut tar jo egentlig ikke så lang tid, og med Self Check in-stasjoner så er det mange som gjør den biten selv. Da er det viktig for meg å prøve å være der gjestene er slik at jeg i allefall får pratet litt om hvilke planer de har og informere om at jeg hjelper gjerne til for at de skal få et hyggelig opphold hos oss.

Hva er det hyggeligste du har gjort for en gjest?

– Vel, det var en gjest som ønsket seg et bilde av en katt på rommet. Han fikk et bilde av pusen Mona og en beskrivelse av hennes fritidsinteresser. Han ble veldig fornøyd og la ut en post av bildet på Instagram.

Comfort Hotel Bergen, welcome card with catPusekatten Mona. Skjermbilde fra Instagram.

Hva er det fineste en gjest har gjort for deg?

– I fjor hadde jeg noen gjester som jeg hadde pratet en del med og kommet med tips. De var så fornøyd med hjelpen at de kjøpte en liten bamse og et postkort der de takket for et hyggelig opphold. Det satt jeg veldig pris på.

Er det mange sinte gjester? Hvordan oppfører de seg?

– De snakker som oftest litt høyere og raskere enn de ville ha gjort, men det roer seg stort sett så lenge man er flink til å lytte og prøve å forstå hvorfor de er frustrert. Det er hovedsakelig glade gjester, men en del av jobben er jo å snu sinte gjester og gjøre dagen deres litt bedre. Men noen misfornøyde gjester vil det vel alltid være, og da gjør jeg så godt jeg kan for at de skal bli glad igjen!

Hvorfor får jeg noen ganger nøkkelkort som ikke fungerer? Er det så vanskelig?

– Spør du meg, så spør jeg deg. Det er vel noe magnet-greier eller lignende inni der som av og til slutter å funke? Men, det er bare å stikke innom meg i Barception så fikser jeg en ny nøkkel til deg. Lett. Av og til er det faktisk noen som ikke får nøkkelen til å funke fordi de prøver å gå inn på feil rom! Da kan man ikke skylde på nøkkelen. Nå kan du jo faktisk droppe nøkkelkortet på flere av hotellene våre og bruke den digitale nøkkelen Mobile Keys.

Har du noen tips til gjester som vil ha oppgraderinger eller andre godsaker?

– Ett tips er å være medlem i Strawberry! Da får du en rekke fordeler på hotellet, tillegg til at det da er det mye lettere å gjøre ting for overraske og kanskje gi deg det rommet du skrøt sånn av sist. Og så er det jo bare en 200-lapp for en oppgradering av rom hos oss!

Kan man be om ekstra puter, dyner? Kan man spørre om spesifikke rom?

– Selvfølgelig! Vi ordner det meste. Housekeeping er ikke på jobb hele tiden, så det kan være en fordel å gi beskjed tidlig på dagen. Hvis ikke så fikser vi det så fort nattevakten kommer på jobb. Du må gjerne ønske et spesifikt rom, og da gjør vi alltid så godt vi kan for at du får akkurat det rommet du vil ha.

Comfort Hotel Bergen: hangout areaComfort Hotel Bergen har et kult hangout-område med arbeidsplasser, sofaer, dartspill og bordtennis.

Hva er det beste og verste du har vært med på?

– Det beste var da vel da vi pyntet vårt ensomme juletre på hotellet og en gjest spurte om vi var et familiedrevet hotell. Det var hyggelig. Det verste må ha vært alle være alle de spontane idrettsarrangementene som våre sporty-sjefene titt og ofte skal ha oss med på. Tenker da mest på stafetten på Bergen City Marathon.

Hvorfor er det slik at hotell overbooker rommene?

– For å irritere nattevakten. Neida! Det er mange som booker hotellrom uten å faktisk møte opp. Tanken er vel at vi må sikre oss mot tapt inntekt.

Hvordan løser dere overbooking for de gjestene som ikke får rom?

– De gangene det skjer så får vi ordnet det slik at de får bo på et av våre søsterhotell. Heldigvis har Strawberry flere hotell i Bergen sentrum.

Og helt til slutt: Hva er det beste med Bergen?

Bergen er best, punktum. Jeg er selv tilflytter, og har lært meg å elske byen for det den er, til og med regn og buekorps. Sentrumskjernen er liten, så man kan gå dit man skal, og folk er (stort sett) hyggelige. Bergen har også et rikt kulturtilbud med museer, teater og konserter.

Les mer: De 6 beste barene i Bergen.

Sjekk ut Comfort Hotel Bergen, hotellet Stian jobber på, her!


Les flere intervju

Stian Gregersen, receptionist at Comfort Hotel Bergen

6 kjappe med Stian A. Gregersen

Hva er ditt favoritthotell og hvorfor? Må nesten si mitt eget - Comfort Hotel Bergen, fordi vi er sykt kule :) Er egentlig ikke så kresen på hotell, så lenge det er kule og bra folk som jobber der.

Hva er det beste med å bo på hotell? Sengen! Alltid digge senger på hotell.

Hva er det verste med å bo på hotell? Å reise hjem etterpå.

Hvis du kunne velge - hvem som ville du spist med på hotellfrokosten? Kjæresten burde man vel si, men egentlig Anette Hoff fra Hotel Cæsar! Hun er sykt kul.

Hva spiser du alltid på hotellfrokosten? Setter pris på at det er nugatti tilstede. Ellers er standarden eggerøre & bacon.

Har du noen rare vaner når du er på reise? Take-away i hotellsengen er noe av det beste jeg vet.