MenyLukk
Møteplasser & events

4 tips for å arrangere en vellykket kickoff

Publisert: 6 mars 2020 | Sist oppdatert: 24 november 2020

Klør det i fingrene etter en ny start og ny motivasjon? Vurder å planlegge en produktiv, morsom og minneverdig kickoff for teamet! Her får du tips til hvordan du arrangerer en vellykket kickoff.

Quality Hotel. Foto: Cato Aurtun

Foto: Cato Aurtun. Quality Hotel

Det kan være mye å tenke på når en skal arrangere en vellykket kickoff: folk skal hygge seg, maten skal være god og i mellom alt det morsomme skal man være produktiv. Heldigvis er hjelpen nær. Om du arrangerer kickoffen på et av hotellene våre er også de behjelpelige med å gjøre det til et vellykket arrangement.

Embedded content: https://www.youtube.com/embed/1VYvzrztp8s

Savner du konferanser? Vi også. For uten deg er våre lokaler bare rom med møbler.

1. Nye stemmer

I den faglige biten er det gjerne vanlig at det fremføres ulike foredrag, og det er kanskje naturlig at ledere er de som er oppe og taler mest for forsamlingen. Men hva med å la andre stemmer bli mest hørt? Det er mange som har noe interessant og spennende å si, og dette er en gylden mulighet for å la nye stemmer tale.

QH Conference Oivindhaug-1298Spør om et innlegg fra noen som ikke vanligvis snakker. Tenk så inspirerende det kan være å få høre ting fra et helt annet perspektiv enn dere er vant til. Foto: Øivind Haug

Om man går for foredrag bør disse være korte og konsise, da det da blir lettere å holde på publikums oppmerksomhet. En måte man kan gjøre dette på er 8 minutes-metoden, hvor hver som presenterer får maks 8 minutter hver til å presentere. Ved å kjøre mange, korte foredrag får også flere presentert, og publikum vil få servert variert informasjon.

2. God stemning

Når du planlegger en kickoff kan det være en god ide å sette stemningen før selve dagen ved å hinte til hva som skal skje. Dette kan gi deltagerne noe å glede seg til, samtidig som de ikke vet alt og dermed får muligheten til å gruble over hva som kommer. Et tema for deler av kickoffen kan være gøy, men husk å ikke gjøre det vanskelig. Et litt mer uformelt tema, som for eksempel beach, 80-tallet eller sirkus, kan skape en mer avslappet stemning. Husk å ha en bra spilleliste som kan appellere til mange, og spill den også i pausene.

3. Gøyale aktiviteter

Det er mange morsomme aktiviteter en kan finne på. Velg en aktivitet som kanskje ingen har prøvd før, eller som få er gode i. Et tips er å ikke bruke kickoffen som en konkurransearena. Det viktigste er å ha det gøy. Det er også bra om man får mulighet til å prate med andre enn de man pleier å prate med, så aktiviteter hvor man blir delt inn i team er en god ide. Hva med legobygging, ballett eller maling? Escape room eller en murder mystery dinner? Mulighetene er mange. Husk at den viktigste muskelen her, er lattermuskelen.

Og dersom dere vil hvile alle musklene og få bort stress og mas, kan det være en ide å ta en tur på spa.

gruvespa-quality-hotel-grand-kongsbergKickoff på et spa? Hvorfor ikke! Her er Gruvespa & relax hos Quality Hotel Grand, Kongsberg

4. Fyll på energilageret

Underveis i opplegget er det viktig å fylle på energilageret. Det er kjedelig om produktiviteten og moroa går ned fordi deltagerne er sultne og ukonsentrerte. Noen stikkord som er verdt å notere seg her er; sunt, godt og uformelt. Hva med en avocasandwich eller vegetar-wrap? Under det faglige opplegget kan det være lurt med sunne alternativer som gjør at hjernen er skjerpet. I tilegg bør kaffe og te være lett tilgjengelig, og det er også viktig å huske å drikke nok vann.

Restaurant-fruit-Quality-Hotel-Augustin Klokka-to-på-ettermiddagen-kræsjen er en greie. Spis noe sunn frukt og få opp energien igjen. Foto: Quality Hotel

Men det trenger ikke være sunt hele dagen! For kos er viktig. På Quality Hotel er popcorn og softis inkludert på alle konferanser og kickoffer. I tillegg kan det være en ide å sette frem boller med godteri på bordene fra ettermiddagen av. Og om man velger en litt mer uformell middag kan dette hjelpe med å senke skuldrene.

Quality-Hotel-soft-ice-cream-1 Hos Quality Hotel er softis og popcorn inkludert når dere har konferanse, møte eller kickoff! Foto: Quality Hotel

Arranger kickoffen på hotell

Vi har mange ideelle hotell hvor du kan arrangere din kickoff, alt fra flyplasshotell til hotell i sentrum av byene. I nærheten av Oslo Lufthavn Gardermoen finner du blant annet Clarion Hotel® & Congress Oslo Airport. Hotellet er Norges største konferansehotell, og er derfor et bra valg dersom du skal arrangere en stor kickoff med mange deltagere.

Lista over hotell å arrangere hos er lang, sjekk også ut blant annet Quality Hotel™ Friends, Quality Hotel™ 33 og Quality Hotel™ Expo.

lobby-congress-area-clarion-hotel-congress-oslo-airport.jpg Clarion Hotel® & Congress Oslo Airport er Norges største konferansehotell og har kapasitet til 8000 konferansedeltakere.

Hva med å kombinere kickoffen med å slappe av? Flere hotell har flotte spa dere kan ta turen innom og senke skuldrene etter alt faglig påfyll. Farris Bad er Nordens største spahotell, med flott utsikt over havet. Når dere kan reise ut av landet igjen, kan vi anbefale spahotellet Yasuragi rett utenfor Stockholm som byr på et japansk inspirert spa. Like ved Københavns flyplass finner du Clarion Hotel® Copenhagen Airport, som har en flott spaavdeling med blant annet et oppvarmet saltvannsbasseng.

yasuragi-new-bathhouse.jpgYasuragi får selv den mest stressa på teamet til å slappe av.


Les mer

Nyeste innlegg