Skal du planlegge det neste halvåret med teamet, legge ny strategi for hele bedriften eller bare ha en en sosial samling? Å planlegge en konferanse kan for mange være både skummelt og utfordrende. Vi har samlet 15 punkter som kan fungere som en sjekkliste for å oppnå en vellykket konferanse. 

To damer som snakker og ler under et businessmøte på Quality Hotel.

1. Sett en dato for arrangementet

Pass på at arrangementet ikke krasjer med konkurrerende eller et lignende arrangement. Unngå å planlegge inn et arrangement i de periodene folk flest har ferie.

2. Finn et passende lokale

Lokalet må stemme overens med antall deltakere, samt den type aktiviteter du har planlagt.

Clarion Hotel The Hub - Conference hall_16_9Massevis av plass for store konferanser i møterommet, Jernbanetorget, på Clarion Hotel® The Hub.

3. Send ut invitasjoner

Så fort dato for arrangementet og lokale er i boks kan du sende ut invitasjoner.

4. Planlegging

Opprett en arrangementskomité og fordel ansvar og oppgaver. Sett opp detaljerte sjekklister med tydelige deadlines. Den siste tiden bør du ha tett kontakt og oppfølging med konferansestedet og eventuelle leverandører. Sjekk gjerne en gang ekstra at alt du har bestilt er på plass til rett tid.

Quality Hotel Business - Two women writing on glass board_16_9Skikkelig planlegging er nøkkelen til vellykkede businessmøter.

5. Book foredragsholder/underholdning

Dersom du skal booke en foredragsholder eller annen underholdning må du huske å ta hensyn til målgruppen din, arrangementets tema og hvilket formål arrangementet har.

6. Sett opp program for dagen

Husk å sette av godt med tid til pauser under arrangementet, slik at deltakerne får mulighet til å snakke sammen. Blir programmet for tett kan deltakerne bli slitne og miste konsentrasjonen.

Clarion Hotel Post - Glenville meeting room_16_9Det nydelige møterommet, Glenville, på Clarion Hotel® Post inspirerer garantert til gode samtaler, både under og mellom møtene.

7. Send ut program og instruksjoner

Send ut programmet i forkant av arrangementet. Du bør også gi praktiske informasjon som for eksempel parkeringsmuligheter, hvilken kleskode som gjelder og alt annet som er viktig og bra å vite på forhånd.

8. Trykksaker

Et gjennomført design på all kommunikasjon gir inntrykk av en profesjonell arrangør. Husk å bestill alle trykksaker i god tid!

9. Dobbeltsjekk at det tekniske utstyret vil være på plass

Tekniske utfordringer er noe du helst vil unngå på arrangementet. Derfor bør du forsikre deg om at det tekniske utstyret både du og dine foredragsholdere/underholdere trenger er på plass.

10. Bekreft gjestelisten og forespørsler om mat

Hold lederen av lokalet oppdatert på hvor mange gjester som kommer på arrangementet, og hvor mange personer det skal lages mat til. Husk å informere om eventuelle allergier.

Clarion Hotel Gillet, Uppsala, Sweden - Conference fika_16_9Påfyll av energi er viktig for en vellykket konferanse

11. Gå gjennom lokalene rett før arrangement

Dagen før arrangementet er det viktig at forsikrer deg om at lokalene er organisert på en tilfredsstillende måte. Det er også viktig at du tar deg tid til å sjekke at det tekniske utstyret fungerer.

12. Arrangementsdagen

Under arrangementet vil du sikkert trenge hjelp til å håndtere ulike kriser, samt unngå forsinkelser i tidsplanen. Sørg for å ha noen nøkkelpersoner som er lett tilgjengelige.

13. Hold tidene

Forsøk så langt det er mulig å holde tidene, skap flyt i aktivitetene og unngå forsinkelser i tidsskjemaet.

14. Ha det gøy!

Nyt og se hvordan hardt arbeid lønner seg.

Clarion Hotel - People cheering at conference_16_9Slapp av og ha det gøy!

15. Evaluering

Gi deltakerne et skjema som de fyller ut og leverer ved avreise eller på mail i etterkant av arrangement. Det er alltid noe som kan forbedres, så derfor er det viktig med en evaluering – spesielt med tanke på neste arrangement.

Med disse tipsene i bakhodet skal alt være klart for en vellykket konferanse. Strawberry tilbyr konferansefasiliteter over hele Norden, og vi har lokaler for alle konferanser, fra små konferanser til konferansesaler med plass til flere tusen. Se på mulighetene, og planlegg din neste konferanse i dag!

Book din neste konferanse her >>